۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۵

بهار مهربانی/نیایش رمضان به قلم سید محمدباقر علم الهدی«۲۴»؛

ویژه خواری و تعدی به حقوق دیگران آفت جامعه اسلامی است

ویژه خواری و تعدی به حقوق دیگران آفت جامعه اسلامی است

مسلمانان باید بتوانند شهد شیرین ایمان را در جامعه دینی حس کنند که این امر با مهربانی و صمیمیت افراد جامعه نسبت به یکدیگر و با اجتناب از دنیاپرستی و دروغ امکان پذیر است.

خبرگزاری مهر - دین و آئین: یکی از دعاهایی که به خواندن آن بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان سفارش شده است، دعایی است که با جمله «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَی أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» آغاز می‌شود. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده هر که این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجب بخواند، گناهان او تا روز قیامت آمرزیده شود.

این دعا توسط حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران شرح داده شده است و امروز در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان با اشاره به فرازی از این دعا که می‌فرماید «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ» درباره ضرورت و اهمیت اصلاح امور مسلمانان و جامعه دینی مطالبی تقدیم مهمانان ماه ضیافت الهی می‌شود:

کافی است در نظام قضائی مسلمانان یک انسان گرفتار زندگی مادی و یا گرفتار هوای نفس و شیطان وجود داشته باشد یا در نظام اقتصادی و بانکداری نظام اسلامی، انسانی دنیاپرست و مادی‌گرا مسؤولیت پذیرفته باشد تا با ویژه خواری‌های خویش حقوق مردم و مظلومان را پایمال کند؛ نخستین ثمره اینگونه تعدی‌ها و تجاوزها از بین رفتن روح صمیمیت در جامعه دینی است. اما اگر همه انسان‌ها در جامعه دینی بر اساس آموزه‌های دین حرکت کنند و بستر جامعه بستر صالحی برای رشد و تبلور ارزش‌ها، توان‌ها و پتانسیل‌ها باشد آن هنگام انسان‌ها شکوفا می‌شوند و هر کسی به نبوغ خود دست می‌یابد.

آن چیزی که استعدادها را می‌کشد ظلم‌ها، تعدی‌ها و تجاوزها است، آن چیزی که توان‌ها را ناتوان می‌کند، اقتدارها را در هم می‌شکند و سرمایه‌های ملی را به باد می‌دهد بی اعتمادی‌ها و عدم صمیمیت‌ها است و همین امور برای به هم ریختن زیر ساخت‌های اخلاقی جامعه کافی است. وقتی زیر ساخت‌های اخلاقی در یک جامعه بهم ریخت و مردم نتوانستند به یکدیگر اعتماد کنند و وقتی دست‌های مردم در دست یکدیگر قرار نگرفت و در جامعه تنها به دنبال مچ گرفتن از یکدیگر بودند قطعاً در چنین جامعه‌ای حس نو دوستی از بین می‌رود و افراد جامعه گرچه ظاهراً نسبت به یکدیگر ابراز همدردی می‌کنند اما در درون خود حیوان درنده‌ای را مخفی کردند که هر آن با فراهم شدن فرصت منتظر زخمی کردن دیگران هستند تا آنان را از میدان بیرون کنند.

برای مثال زمانی که در جامعه‌ای دروغ، تهمت، طمع، ویژه خواری و غیبت به عنوان اخلاق عمومی جامعه شناخته شد آن هنگام در این جامعه نمی‌شود روحیه ایثار، گذشت و عفو را مشاهده کرد زیرا در این جامعه همه به دنبال کسب منافع خود هستند و گاهی از اوقات اینگونه افراد برای به دست آوردن منافع شخصی آماده می‌شوند تا به هر اقدام ناشایستی دست بزنند. برای همین پیامبر اکرم (ص) در جامعه دینی به دنبال ایجاد صمیمت و مهربانی هستند تا جامعه اسلامی از تفرقه، تشتت، یاس، ناامیدی و تمام اخلاق رذیله مبرا باشد از این جهت در این فراز از دعای از پروردگار متعال درخواست می‌کنند در جامعه مسلمین اینگونه صفات اخلاقی وجود نداشته باشد و مردم در نهایت ایثار و گذشت با یکدیگر صادق بوده از دخالت‌ها و طمع‌هایی که می‌تواند دل مردم را از یکدیگر دور کند، جدا باشند. اگر در جامعه‌ای طمع، بخل، دروغ، کینه نباشد می‌توان گل محبت، عشق و وفاداری را در دل مردم جستجو کرد و این همان معنای «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ» است.

مسلمانان باید بتوانند شهد شیرین ایمان را در جامعه دینی حس کنند و بچشند پیامبر اکرم (ص) فرمودند اگر می‌خواهید شهد شیرین ایمان را در کام خودتان حس کنید و دستاورد صمیمت و صداقت را در جامعه خودتان ببینید از دروغ جدی و شوخی اجتناب کنید زیرا مؤمن طعم ایمان را درک نمی‌کند مگر آنکه در زندگی دروغ را کنار بگذارد.

اینکه دروغ را ام الخبائث و کلید تمام زشتی‌ها و بدی‌ها می‌نامند به این خاطر است که دروغ ریشه همه گرفتاری‌ها است و این امر بسیار مهمی است که انسان را توجه می‌دهد تا بداند صلاح کار مؤمنان در جامعه بر پایه صداقت و بر محور مهر و محبت شکل می‌گیرد و دروغ بزرگ‌ترین عامل بازدارنده انسان‌ها از این فرصت ارزشمند زندگی است.

کد خبر 5207857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha